
LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2009 
 

 

 

I FREEDOM OF EXPRESSION 

 

In the period covered by this report, there were several cases of potential violations of 

freedom of expression. 

 

1.  Threats and pressures  

1.1 In the press release of the Gazi Isa-beg Madrasah in Novi Pazar from November 4, 

2009, signed by the Director Mustafa ef. Fetic, the Editor of the Novi Pazar-based radio 

station Sto plus Ishak Slezovic was accused of disseminating disinformation through the said 

station, as well as of telling the Beta news agency that a female student of the Madrasah was 

infected with the AH1N1 virus. The press release also accused Slezovic of spreading lies on 

several occasions about the Islamic community and its institutions and of allegedly placing 

the information about the flu with the intention of slandering the reputation of the Gazi Isa-

beg Madrasah in Novi Pazar, causing panic and turmoil among the students, their parents 

and other members of the Islamic community. 

Namely, on November 2nd, Slezovic’s station Radio Sto plus aired a statement by the Director 

of the Novi Pazar hospital Alan Kurpejovic that two persons in the city were believed to have 

been infected by the AH1N1 virus and that the material for analysis had been sent to the 

Torlak Institute, so as to finally establish if there were any cases of swine flu in Novi Pazar. 

Kurpejovic said that one of the two persons with flu symptoms was a student of the Madrasah 

in Novi Pazar. The following day, Kurpejovic told Radio Sto plus that the analysis had 

confirmed that the patients were not infected and that they were going to be released from 

hospital because they were feeling better. 

The Beta news agency and Radio Sto plus demanded a swift reaction from Religion Minister 

Bogoljub Sijakovic and Culture Minister Nebojsa Bradic over the press release of the Novi 

Pazar Madrasah. 

The Law on Public Information stipulates that public media may freely publish information 

about matters of reasonable interest for the public, unless provided for otherwise by the law. 

In the concrete case, Radio Sto plus has, in a situation of an officially declared flu pandemic, 

accurately quoted the Director of the hospital. Furthermore, the Law on Public Information 

explicitly prohibits anyone from restricting freedom of public information with the aim of 

curbing the free flow of information, or from putting pressure on public media and its staff 

and exert influence so as to obstruct their work. Since the beginning of the epidemic, the 

media have been reporting about many schools whose pupils or students were infected or 

believed to be infected by the virus. However, Radio Sto plus and the Novi Pazar Madrasah is 

the only case in which reporting information from official sources has been branded 

spreading panic and slandering an entire religious community. 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2009 
 

 

 

1.2 On November 4, 2009, the Croatian Radio Television (HRT) crew, led by Editor of the 

weekly talk show “Nedeljom u dva” Aleksandar Stankovic, was ordered out of Kusturica’s 

Mokra Gora village while making an interview with the film director. In protest over 

Stankovic’s questions, Kusturica also confiscated the footage that the Croatians had filmed. 

According to a HRT report, Kusturica insulted and mistreated the television crew for 45 

minutes until the Croatians finally handed him over the footage and left Mokra Gora. 

According to Stankovic, the controversial questions pertained to Slobodan Milosevic and 

Kusturica’s relationship with him. Explaining what had happened in Mokra Gora, Kusturica 

said he had cut the interview short because Stankovic had malicious intentions. Several days 

later, Emir Kusturica returned the footage to the Croatian Radio-Television, claiming that he 

had not confiscated it, but that the HRT crew had forgotten it in haste. 

According to the applicable regulations in Serbia, Emir Kusturica, or any third person that 

would find itself in a similar situation, is entitled not only to refuse to be filmed, but also to 

oppose that the footage be aired. However, the law does not provide for the right to confiscate 

the footage. The Law on Public Information stipulates that video footage of a person and 

audio footage of a person's voice - except in certain cases provided for by law - may not be 

aired without the persons’ consent, if by airing such material that person may be identified by 

the viewers. The appropriation of another person’s belongings is also a criminal offence 

punishable under the Penal Code of the Republic of Serbia. 

 

1.3 Due to a misunderstanding over the payment of monthly fees, as of the November 14, 

2009, the inhabitants of Leskovac and surrounding villages in the Jablanica District may not 

watch local media on cable television anymore. Namely, the Serbian Cable Network SBB, the 

largest cable television operator in Serbia, has ceased broadcasting the program of TV 

Leskovac, TV 4S, MT, TV Klisura, K-1 i TV Vlasotince in Leskovac and its surroundings. SBB 

said at a press conference that these stations will not have their respective program aired 

again on that cable operator’s network if they fail to fulfil the clauses from the contract 

offered by SBB. Before they were removed from the cable program, these stations had lengthy 

negotiations with SBB, but were unable to come to a mutually acceptable solution. According 

to media reports from the press conference, SBB requested each TV station to pay a monthly 

fee of 500 euros, which the latter refused. On the other hand, SBB said there was "room" in 

its cable network for the program of only three local TV stations from Leskovac. The Danas 

daily reported that SBB controlled 90% of the cable television market in Leskovac. In late 

November, SBB’s network started airing the program of TV K-1 and the media reported that 

this private station had accepted to pay a monthly fee of 300 euros to the cable operator. 

The Broadcasting Law provides for the mandatory issuance of special cable broadcasting 

permits, except for programs which have been issued a terrestrial broadcasting permit by the 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2009 
 

 

 

Republic Broadcasting Agency for the area covered by the broadcasting permit, provided that 

the cable operator is also airing the program of the public broadcasting service. This 

provision was aimed at encouraging operators to distribute local television programs. 

However, since more than seven years after the adoption of the Broadcasting Law, the RBA is 

yet to start issuing cable broadcasting permits, domestic and foreign television channels are 

distributed by domestic operators under different conditions. Such differences also exist 

between domestic TV channels. Namely, while cable operators pay foreign channels 

distributing their content, domestic TV program producers are expected to pay a fee for their 

content to be aired via the cable network. This is particularly the case with local and regional 

stations. RATEL’s Rules on the Conditions for the Distribution of Radio and Televison 

Program and the Content of the Approval (Official Gazette of the Republic of Serbia No. 

26/2009) stipulate that cable operators, depending on their technical capacities, must 

ensure, in the area they are covering or intending to cover, that their services are always 

available to all interested subscribers, without any discrimination. The Rules do not include 

any provision that would explicitly ban the discrimination of producers of media content that 

are distributed via the cable system. Such discrimination is, however, prohibited by the 

Consumer Protection Law (Official Gazette of the Republic of Serbia No. 79/2005), which in 

the concrete case also applies to producers of media content, since they are enjoying the 

distribution service for their own needs. Namely, the said Law provides that it is prohibited to 

discriminate against consumers on the grounds of conditions under which the service is 

provided and that such discrimination shall be considered a misdemeanor subject to fines 

ranging from 300.000 to 3.000.000 RSD. Furthermore, the Competition Protection Law 

prohibits restrictive agreements that apply uneven business conditions to the same 

transactions for different market participants, putting these participants – in this case local 

media content producers – in a less favorable position relative to their competitors. Any 

restrictive agreements are punishable by a competition protection fine pronounced by the 

Competition Protection Commission. The Law on Public Information (LPI) states that a 

person engaged in the distribution of public media may not refuse to distribute someone's 

public media without a justified commercial reason. The LPI also states that a person 

engaged in the distribution of public media must not impose any conditions for the said 

distribution that are contrary to market principles. Most probably, in this actual case, there 

was no justified commercial reason for cable operators, as persons engaged in the 

distribution of radio and TV programs, to deny distribution, since foreign TV channels, to the 

best knowledge of the authors of this report, were distributed free of charge. Failure to 

observe these prohibitions represents a commercial offense subject to fines ranging between 

100.000 and 1.000.000 RSD. In the latest amendments to the LPI, the only amendment that 

has not been criticized, namely whose constitutionality has not been challenged, stipulates 

that the founder of a public media, whose distribution has been totally or partially suspended 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2009 
 

 

 

without justified commercial reason, namely due to the imposing of conditions that are 

contrary to market principles, is entitled to claim damages in court. However, the wording of 

Article 16 providing for the minimum amount of damages is such that it is uncertain how the 

competent court would proceed in practice in case of a claim filed by an electronic media. 

Namely, the Law links the lowest fee with the value of advertising space sold for all editions 

of the public media that are not distributed in breach of the ban. This shows that the 

legislators had primarily in mind print media and that the courts are left with the task to 

interpret what will “editions of the public media" mean in the case of TV stations. 

 

1.4 On November 21, 009, during the national league match against Smederevo the 

supporters of the Partizan football club from Belgrade were heard chanting offensive chants 

and threats against Brankica Stankovic, the author of the investigative program "Insajder" on 

B92 TV, as a response to this station's announcement that it would air a new series of this 

program as of the December 3, 2009, which would deal, amongst other things, with the 

leaders of extremist fan groups that have been threatened with a ban by the Serbian Public 

Prosecutor. Partizan's fans, more specifically several members of a supporter group called 

„Alkatraz“, have been arrested on suspicion of having participated in the attack on French 

citizen Brice Taton on September 17, prior to the match between Partizan and Toulouse. 

Taton died 12 days later as a result of the injuries he sustained in the attack. 

According to the Law on Public Information, no one may restrict freedom of public 

information or exert any kind of pressure on public media and the staff thereof, so as to 

obstruct their work. Furthermore, the latest amendments to the Penal Code have instituted a 

category of occupations as affairs of public interest. Namely, these amendments state that 

affairs of public interest are profession or duties involving a heightened risk for the security 

of persons performing these professions and duties. These affairs of public interest include 

profession related to public information. Consequently, threats and intimidation against 

persons performing profession of public interest in the area of public information, which are 

related to the tasks they are performing, shall be prosecuted ex officio and be punishable by a 

prison sentence ranging from one to eight years. Before the said amendments, which came 

into effect in September, threats against journalists were as a rule not prosecuted ex officio; 

they were punishable by a prison sentence of up to one year or three years only in exceptional 

cases, where the threats had been made against several persons or if such threats had caused 

anxiety of the citizens or other severe consequences. These amendments have most definitely 

introduced better protection for journalists than before. It remains however to be seen how 

the amended Penal Code will be applied in practice. 

 

 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2009 
 

 

 

 

2.         Court proceedings 

2.1 On November 9, 2009, the investigative judge of the District Court revoked the 

detention of journalist Slavoljub Kacarevic. "After having interrogated all three witnesses that 

were summoned, the investigative judge has, with the consent of the Prosecutor’s Office, 

revoked the detention of Kacarevic", the spokesperson of the District Court Ivana Ramic said. 

Reminding that Kacarevic had been placed in custody to avoid any influence on witnesses, 

Ramic said that "the grounds for keeping Kacarevic in custody have ceased to exist". The 

petition for Kacarevic's release pending trial was previously signed by 542 journalists and 

editors in chief from almost all media in Serbia. Kacarevic was arrested on the October 28, 

2009 and was placed in 30-day custody the following day on suspicion of abuse of office. 

Kacarevic, the former Editor in Chief of the Glas Javnosti daily and member of the Executive 

Committee of the Association of Journalists of Serbia (UNS) was arrested on suspicion of 

having committed the criminal offence of abuse of office together with Radisav Rodic, the 

founder of the dailies Kurir and Glas Javnosti. The request for investigation against Kacarevic 

is filed because he is believed to have assigned, as Director of the Manami Company and 

together with Rodic, owner and Chairman of the Managing Board of the said company, a 

printing machine, purchased with a bank loan from Komercijalna Banka, to the company NIP 

Glas. This transaction has left the Manami Company without any assets whatsoever and 

hence the bank was prevented from collecting the loan. Rodic is still in custody.  

 

2.2 On November 19, 2009, the Pancevo police pressed criminal charges against two 

persons employed in the private newspaper “Pancevacki pres centar" on suspicion of abuse of 

office, forging of official documents and tax evasion. Municipal Public Prosecutor Branislava 

Vuckovic said that, in order to avoid the violation of the presumption of innocence, she was 

not allowed to disclose any details. The journalists of Pancevacki pres centar, who left the 

daily Pancevac two years ago to form their own newspaper, complained that they were 

harassed in the last couple of months by the inspectors from the Economic Crime 

Department of the Pancevo Police, who interrogated them, as well as their business partners, 

and examined their books. 

Both in the case of Kacarevic and Rodic and the one of Pancevacki pres centar employees, 

according to official sources, legal proceedings are underway for abuse of office, namely in 

the case of Pancevacki pres centre for alleged forging of official documents and tax evasion - 

i.e. not directly in relation to the reporting of the defendants' newspapers. Since there are 

several legal proceedings underway lately against managers in companies that are founders 

of public media, there is often a conflict between, on one hand, the interest of leading an 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2009 
 

 

 

efficient criminal investigation and on the other, the need to protect the right to freedom of 

expression, namely to avoid restricting the free flow of ideas, information and opinions. 

2.3 On November 10, 2009, the daily Danas reported that the health center of Valjevo had 

pressed criminal charges against Sladjana Stevanovic, the correspondent of the daily 

newspaper Pres from that city. Stevanovic is accused of spreading panic with her article 

published in early October about the death of 5-year old Teodora Jovanovic, entitled “Drama 

in Valjevo: Little Teodora Killed by Doctors”. The girl passed away in the morning of October. 

Criminal charges for inadequate treatment were pressed before the municipal court against 

Pediatrician Vladimir R. (35) who was on duty on the children’s ward. Back in early October, 

the Director of the Valjevo Health Center Ilija Tripkovic said he would press charges for 

“spreading panic in the public and slandering the medical profession”, which was recently 

reiterated in a similar tone by Health Minister Tomica Milosavljevic. According to 

Stevanovic, Tripkovic told her back then that he had “no objections to the text”, but that he 

had to react because of the editorial headline. The editors of Pres stood by everything that 

was reported about the “Teodora case” and invited Tripkovic to press charges against the 

Editor in Chief and the editorial board of the newspaper. 

Causing panic by reporting or spreading false information or claims through the media is 

criminal offense punishable by a prison sentence ranging from six months to five years. In 

practice, particularly in the case of tabloids, if happens that factually accurate texts are given 

sensationalist headlines, which often do not correspond to the content of the text. In the 

specific case, it seems clear that the reporter Sladjana Stevanovic is not the author of the 

controversial headline and that criminal charges, if any, could only be pressed against the 

author of the headline, if he/she is identified, or the responsible editor, respectively. 

According to the Penal Code, the author of the information shall be considered as the 

perpetrator of the criminal offense committed by publishing information in the newspapers, 

on radio, television or other public media. As an exception, the responsible editor, namely the 

person who was replacing him/her at the moment when the information was published, will 

be considered as the perpetrator, if the information was published without the consent of the 

author or if at the time of its publication, there were tangible or legal obstacles for 

prosecuting the author, which are still in existence.  

 


